donderdag 2 augustus 2012

Ongemerkt toch wat sparen.

Goedenavond allen.
Ik lees op verschillende blogs dat er geadviseerd word om een paar procent van je salaris apart te leggen, en daarvan te sparen.
Klinkt allemaal heel logisch maar voor mij helaas niet haalbaar.
Ik werk 24 uur en verdien niet zo veel.
Genoeg om rond te komen, we hebben geen honger en kunnen gewoon een winterjas aan als het koud word.
Maar sparen is er helaas niet bij.

Tuurlijk, ik kan best 40 uur gaan werken,
Maar dat houd in dat ik er minder kan zijn voor de kinderen, en voor het huishouden.
En daarbij, dan verlies ik ook bepaalde dingen zoals huur en zorg toeslag.
Dus ik moet wel zoveel meer gaan verdienen wil ik dat eruit halen.
Dat zou trouwens ook inhouden dat ik een andere baan moet zoeken want in mijn huidige functie kan ik niet meer werken, en zoals ieder weet liggen de banen tegenwoordig ook niet voor het oprapen.
Het is een keuze, maar zoals mijn moeder altijd zeg: geld is leuk, maar vrije tijd is onbetaalbaar, en zo is het maar net ;-)

Toch heb ik een bepaalde manier van "sparen"gevonden.
Het loopt niet in de tonnen, maar ach wie het kleine niet eert;)

Ik haal een vast bedrag per week en daar doe ik de boodschappen van.
Wat ervan over is hou ik apart.
Ik heb verschillende potjes waar ik al het losse geld instop van die week. Het zogenaamde leuke dingen doen potje.
Daar doen we uitstapjes van en word er af en toe iets leuks gekocht voor de kinderen ( of mezelf natuurlijk)

Ik betaal mijn rekeningen online, en wat er over is zet ik op de spaar rekening, de ene maand is het 5 euro, de andere maand is het 40 euro.

Ik heb een spaarpot staan die niet open kan, ook daar stop ik af en toe een briefje van 5 in...en dan pas na een jaar open maken, Verbazend hoeveel er dan in zit ;-)

Als ik bij de jumbo boodschappen doe, spaar ik zegeltjes, een vol boekje is 26 euro waard.

Het zijn maar kleine dingen, maar zo spaar je ongemerkt toch wat bij elkaar.

Fijne avond!

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het juist heel knap dat je op deze manier toch weet te sparen. Er zijn heel wat mensen met een groter inkomen die dat helemaal niet lukt.
    Daar mag je zeker trots op zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sluit mij bij Jolanda aan. Ik vind het heel knap dat je toch nog wat opzij kun leggen. Als je meer in de maand hebt, is het makkelijker. Maar veel mensen lukt het dan niet eens.

    Petje af!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zeg dat je toch nog wat opzij weet te zetten! Ik sluis ook geld door naar mijn spaarrekening zou gauw ik daar kans toe zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb ook niet zon hoog inkomen,maar ik spaar ook, alle kleine beetjes helpen, zo lever ik de bon van mijn statiegeldflessen apart in en dat bedrag gaat dan in een potje, dat loopt ook aardig op in een jaar, als het potje vol is stort ik het op mijn spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb n trommeltje, daarin zit mijn SR, Stille Reserve. Daardoor is er af en toe ruimte voor wat extra's, n keer naar de pedicure, n mooie plant of een uitstapje. Dat bevalt me prima. Het wordt gevoed op momenten dat het kan, dan komt er 5 of 10 euro bij in. Minimaal zit er 50 euro in, zo kan ik altijd evt tegenvallers opvangen. Heb ook n buffertje op de bank, maar vind het heel prettig ook contant n beetje achter de hand te hebben. Geeft mij, heb ik gemerkt, ook gewoon RUST! Ik leef op bijstandsniveau, dat is pittig. Maar dit trommeltje is mijn elastiek en houdt de moed erin. Wat altijd verstandig moeten leven en schipperen met nota's en betaaltermijnen vraagt best veel van een mens. Vooral als je dat al 10 jaar doet en bijv nooit meer op vakantie bent geweest.

    BeantwoordenVerwijderen