zaterdag 25 augustus 2012

Bezuinigen...maar niet ten koste

Van alle leuke dingen.

Ik heb een maniertje bedacht om het bezuinigen voor mezelf leuker, en niet te moeilijk te maken.
Heb alle vaste lasten op papier gezet.
Ik ben nu een poosje bezig en nu ben ik bij met rekeningen.
Dat voelt goed, slaapt een stuk lekkerder.
Geen herinneringen meer met alle bijkomende kosten.

De nieuwe maand komt eraan, nu krijg ik deze maand mijn geld pas op de 28...das toch wat minder, maar goed.
Als het salaris er is betaal ik eerst mezelf.
Huh??!! ja...ik geef mezelf dus salaris van mn salaris...of zakgeld, het is maar net hoe je t wilt noemen.
Dat is voor mij. mag ik mee doen wat ik wil.
Een nieuwe broek, boeken, iets lekkers bij de koffie of wat dan ook.
Deze maand heb ik mijn zinnen gezet op het woonkamertje op te pimpen dus vertrek ik aankomende vrije dag naar de I.kea.

Als ik mezelf betaalt heb, zijn de vaste lasten aan de beurt.
Wat daarvan over is word in tweeën gedeeld.
Deeltje boodschappen en deeltje kleedgeld.
Het kleedgeld verdeel ik weer door drieën ( grote man kleine man en ik)
Ik vind het namelijk handiger om iedere maand iets te kopen i.p.v. te wachten op de kinderbijslag en dan groots in te kopen.
Zo voorkom ik dat ik kleine man 2 maanden met een scheur in zijn broek moet lopen ( wat regelmatig hier gebeurd)

Het geld wat aan het einde van de maand over is  gaat op de spaarrekening. Dat is niet veel maar ieder klein beetje is er een.

Tel daar nog de zegelboekjes, het statiegeld en wat nog meer bij op.
Dat is weer voor af en toe een ijsje op een warme dag, of een lekker broodje tussen de middag i.p.v. de eeuwige bruine boterham met kaas.
En zo is het voor ons wat beter vol te houden.
Kids merken er ook vrij weinig van aangezien kleine man tegen een vriendje op het schoolplein had gezegd: zooo...mijn moeder is echt rijk :-)

(hij moest eens weten haha)
Fijn weekend

9 opmerkingen:

  1. Klinkt goed! Kleine man kan waarschijnlijk in de toekomst kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk, als ik het hier goed lees, dat kleine man helemaal gelijk had!
    Het hangt natuurlijk erg af van wat de defenitie van 'rijk' is.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die kleine man kan wel eens helemaal gelijk hebben want rijk zijn, is veel meer dan een hoop met eurootjes hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerst jezelf betalen betekent dat je, zodra het salaris binnen is, als eerste een bedrag naar je spaarrekening overmaakt en daarna pas anderen (ook winkeliers!) betaalt. Het geld op de spaarrekening is bedoeld om een buffer mee op te bouwen, dus niet aankomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een oppepper hè? Als je zo'n uitspraak van je kind hoort :)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sparen moet je als vaste last gaan zien en dan 10% van je inkomen direct naar je spaarrekening zetten op het moment dat het binnen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wie weet bedoelde je zoontje dat je 'echt rijk' bent omdat je hem hebt! ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat dit voor jou een hele goede constructie is. Jij blij, grote en kleine man blij en je hebt toch nog iets voor de leuke dingen in het leven... Dingen om naar uit te kijken, want ik gok zo maar dat je nu al aan het voorgenieten dat je naar de ikea kan gaan en dingen voor je woonkamer kan kopen.

    En je zal er 10x harder van genieten als het straks allemaal klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen