woensdag 8 augustus 2012

Alleenstaande moeders...


 Ze hebben vaak banen waarmee je geen wereldsalaris verdient.
*  werken is een must, anders red je het niet de maand rond te komen.
* Naast je baan van  heb je de zorg voor je kinderen en huishouden
* En in veel gevallen is er geen vader die je ondersteunt, je staat er dus helemaal alleen voor.
* Met een baan kun je kwijtscheldingen voor allerlei lasten wel vergeten. (waterschap, afvalstoffenheffing, enz)
* Iedere euro die je meer verdient dan het minimumloon, wordt van je zorg-/huurtoeslag weer net zo hard ingetrokken
* Je schiet er dus met fulltime werken niets mee op.
* Zodra je jongste kind 18 wordt, blijk je ineens geen alleenstaande ouder meer te zijn en word je belast als alleenstaande met een inwonende volwassene.
* Tegelijkertijd rekent de waterschapsbelasting je wel als een 3-eenheid (gezin van 3> personen) en betaal je wel de volle pond voor een gezin aan waterschapsbelastingen. Dan ben je ineens weer een gezin.
* Kinderbijslag en kindgebonden budget is afgelopen zodra je jongste kind 18 jaar wordt.
* Als je jongste kind dus geen/weinig inkomsten heeft, krijg je als ouder de kosten van zorgpremie e.d. er ook nog bij.
* Als je jonste kind van 18 een deeltijdopleiding volgt, kan hij/zij studiefinanciering wel vergeten! Krijg je de kosten van zijn/haar opleiding er ook nog bij.
* Voor bijzondere bijstand en andere voorzieningen kom je vaak niet meer in aanmerking.
* Zodra je kind met 18 jaar iets gaat verdienen, wordt ook de huur-/zorgtoeslag bij jou verminderd!
* Terwijl dat kind van 18 met 32 uur werken nog heel weinig verdiend met een minimumjeugdloon van 450,- netto per maand, waar ook zijn zorgpremie nog van betaald moet worden.


Gelukkig duurt het nog een paar jaar voor grote man 18 is...

8 opmerkingen:

  1. Eigenlijk zijn hier geen woorden voor! het is allemaal zo scheef. Als je jezelf in de schulden werkt is het helemaal je eigen schuld, maar dit.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een negativiteit spat hier vanaf zeg.
    Als alleenstaande ouder heb je lang veel meer belastingkortingen als een gezin met hetzelfde inkomen. En de meeste dingen gelden ook voor gewone gezinnen met een laag inkomen. Ook andere huishoudens met 2personen worden voor 3 vervuilingseenheden aangeslagen.
    Werken voor je inkomen is niet meer als normaal alleenstaand of niet.
    In de meeste gevallen is de vader gewoon in beeld maar krijgt weinig gelegenheid to zorgen omdat ma denkt het beter te kunnen.

    Je hebt blijkbaar nog een paar jaar voor je zoon 18 wordt, dus heb je ook nog tijd je daar op voor te bereiden.

    Deze alleenstaande moeder krijgt helemaal geen toeslagen behalve kinderopvangtoeslag. Ook geen kortingen bij gemeente of wat ook.
    En ik ben blij dat ik niet zo negatief in het leven sta. De zon schijnt, we hebben een dak boven ons hoofd en voldoende eten en drinken. De rest is extra.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie zegt hier dat ik negatief ben?
      Ik kwam er een paar jaar geleden alleen voor te staan.
      Mn huis kort en klein geslagen door ex,
      Alles weg...geen pc, geen tv en een heleboel schulden.
      Toch was ik nooit negatief. Heb mn schouders eronder gezet, ,werk gezocht,opleiding gedaan, schulden afbetaald, beter werk gezocht,huis opgeknapt, nog beter werk gezocht, en er langzaam met de kinderen uitgekropen.
      Maar mag ik heel soms...heel af en toe als ik er een beetje doorheen zit misschien mn verhaal kwijt op mijn eigen blog...
      Ik snap best dat gezinen het ook moeilijk hebben in deze tijd ( wie niet) maar ik ben nou eenmaal alleenstaande moeder.je hoeft t er niet mee eens te zijn, je hoeft t niet te lezen. Maar laat mij gewoon heel af en toe stoom afbazen.
      Mvg.

      Verwijderen
    2. Ik hoef het iet te lezen dat klopt maar als alleenstaande moeder triggert een kop zoals je hier hebt op een openbaar blog natuurlijk wel tot lezen.
      En dit blogje is negatief. Kan best zijn dat je dat meestal niet bent, maar dit blogje is het wel.

      Verwijderen
  3. Wij (manlief en ik) doen het van 1 inkomen maar hebben hier tenminste nog een keuze in. Die heb jij niet! Nou ja, misschien heb je er wel voor gekozen om alleen verder te gaan, maar dat was ook de enige optie als ik het zo lees.
    Ik geef het je te doen en vind het erg knap zoals je het redt! En ja, stoom afblazen moet zeker af en toe kunnen, dat snap ik heel goed!
    Maar die extra belasting met inwonende werkenden kinderen was toch van de baan? Of geldt dat alleen weer als je een uitkering ontvangt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee eigenlijk Jolanda.
      Ze zijn steeds zo aan het rommelen, dat ik het maar bekijk hoe het is als grote man 18 is.

      Verwijderen
  4. Ik ben destijds met 2 kleine kinderen ook weer met niks-noppes-nada gestart en inderdaad allesbehalve vetpot, dubbeltjes draaien en flink puzzelen. Maar met mijn kleine salarisje heb ik het toch gered. Weet dus hoe pittig het af en toe kan zijn, maar hou vol hoor, je hebt al zoveel bereik!

    BeantwoordenVerwijderen