zondag 22 september 2013

energie besparen.

Kijk,
Hier word ik nou blij van.
Sinds ik besloot dan de maandelijkse energie rekening van  190 euro toch echt teveel vond ben ik aan het energie verminderen geslagen.
Nou woon ik hier in een oud huisje zonder ook maar enige luxe van isolatie, dubbele beglazing of iets dergelijks.
We hebben vreselijk last van vocht in huis,
S, morgens druipt het water hier echt van de ramen, en staat de schimmel op de deur.

Na een paar keer de woningstichting gebeld te hebben komt er eindelijk Donderdag iemand naar kijken.
In die tussentijd het ik standaard alle ramen op de bovenverdieping open.
Beneden hebben wij geen ventilatieroosters, wel een bovenlicht maar die is zo groot dat de kerstman met gemak naar binnen kan, dus ook een inbreker. Buiten dat het enorm koud is om dat raam dag en nacht open te houden.

Overdag zodra ik uit mn werk kom dus wel het bovenlicht open, en s avonds zet ik mijn keukenraam ( open keuken) op een minikiertje dat met raamklemmen vaststaat.
Ook staan er schaaltjes zout achter de gordijnen op het raamkozijn, en ik geloof dat het werkt...al 3 dagen geen natte ramen meer!

Dus toen de koelkast en de wasmachine aan vervanging toe waren kwamen er apparaten met energielabel A plus.
Ook werden de stekkers uit de stekkerdozen getrokken bij het naar bed gaan.
En de lampen vervangen door de zuinige variant.
Trouw vulde ik iedere zondag de meterstanden in, en zag ik de cijfertjes dalen.

Grote vreugde toen de energie rekening naar beneden kon en we nog "maar" 170 euro moesten betalen. ( lang leve de g.reen  choice app).

Toen kwamen er gordijnen in de woonkamer  i.p.v.. alleen maar jaloezieën.
Als we dan toch bezig zijn dan maar gelijk gordijnen voor de voordeur en in het trappengat.
Dat voelde ik al, de kachel heeft hier nog niet aangestaan.

Wassen doen we in het weekend, drogen het liefste buiten, als het weer slecht is dan spaar ik de was op en gooi het tegelijk in de droger.
De wasmachine centrifugeert met 1600 toeren dus de droogtijd is nog maar aan half uurtje.
Ook zet ik de droger op het programma synthetisch, dan moet het ietsje langer droger maar wordt het minder heet en dat schijnt energie te schelen.

Dus zo,n twee weken geleden konden we het bedrag naar beneden schroeven naar jawel....155 euro.
De vreugde was groot toen ik vanmorgen wederom de meterstanden opnam en een melding kreeg dat ik eigenlijk 16 euro teveel betaalde.
Voorlopig laat ik het zo, eerst eens kijken hoe we de winter doorkomen...



8 opmerkingen:

  1. Wat zou het fijn zijn als het een zachte winter wordt inderdaad, maar denk zomaar dat de rekening nog wel meer naar beneden zal gaan ;-) Dusse positief naar de meters blijven kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou heerlijk, ik bne ook enorm naar beneden te gaan in de maandelijkse termijn maar het is nog veel. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Wat ben je goed bezig! Hopelijk neemt dw woningbouwvereniging haar verantwoordelijkheid, ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier neemt de woningbouw haar verantwoordelijkheid helaas niet , hoop dat jij meer geluk hebt wat dat betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo! Goed bezig zeg, voor jezelf en voor het milieu. Als je nog meer tips wil - het is binnenkort de week van de energierekening. Tijdens deze week - 14 tot en met 19 oktober - kun je hier de advies op maat module doen zodat je precies ziet waar jij al op bespaart en welk stroomverbruik jij nog kunt besparen. Weet je bijvoorbeeld al of je een waterbesparende douchekop in huis hebt en hoe je dit kunt weten? Kijk op http://www.weekvandeenergierekening.nl voor alle info en doe tussen 14 en 19 oktober mee voor een beter milieu en een betere energierekening. De tip van jou over het synthetische programma op de wasdroger is ook een goede, die kende ik nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zal niet te veel laten afhangen van apps etc. maar daadwerkelijk verbruik en laten we eerlijk zijn 190 euro voor 3 personen is best veel.

    Wij redden het lager met dubbel zo veel personen dan de laatste 2 cijfers van jouw maandbedrag :)

    BeantwoordenVerwijderen