donderdag 3 oktober 2013

Besparen prima, maar ik trek wel mijn( persoonlijke )grens

Het gaat lekker zo.
Een paar blogjes geleden vertelde ik al dat in nu echt wilde sparen.
Dus heb ik mijn stinkende best gedaan,
Ieder dubbeltje dat over was, ieder extraatje ging hup op de spaarrekening.
Toen ik gisteren op mijn rekening inlogde schrok ik er zelf van.
850 euries....helemaal zelf gedaan!
Oke ik had een beetje gesmokkeld, de kindertjes hadden echt kleren nodig en gelukkig was daar de kinderbijslag.....maar wat erover was ging weer hop op de rekening.

Dat gaat goed, ...maar er moet nog meer op die rekening, dus verder besparen.
Ik heb laatst een mooie grote agenda gekocht ( van 2,50 dat dan weer wel ;-)
En daar schrijf ik alles in.
Mijn inkomsten, mijn uitgaven, maar ook een wat moet er deze maand nog komen lijstje.
Zo beperk ik mijn impuls uitgave, en het geeft een fijn gevoel om aan het einde van die maand die vinkjes te zien achter de spulletjes die er echt moesten komen.

Maar nog meer besparen, prima maar het moet wel leuk blijven.
Nou besef ik mij heel goed dat ik inmiddels van moeten besparen naar willen besparen ben gegaan, en dat scheelt natuurlijk flink.
Dus ik trek mijn persoonlijke grens:

De energie rekening is omlaag gegaan door toe te passen op alles wat ik kon doen,
Zoals gordijnen, radiatorfolie en dat soort dingen.
De kachel pas aan als warme sloffen en een dikke trui niet meer helpen.
( Ik heb dus de kachel nog niet aangehad)
Ik las ergens dat er mensen waren die noppenfolie voor de ramen hadden gedaan, of zelfs karton.
Die noppenfolie werkt heel goed, ik heb het toegepast in het toilet en op de buitendeur,
Maar binnen? nee daar ligt mijn grens.
Ik wil nog wel leuk naar buiten kunnen kijken.

Zo houden we hier ook van lekker eten.
In het begin kwam appie gezellig een keer in de week mijn keukentje binnen wandelen.
Nu komt hij nog maar 3 keer per maand langs, ik koop en eet uit de bonus.
Als ik een product nodig heb kan je op zo,n handig knopje drukken waardoor het goedkoopste product als eerste zichtbaar wordt.
Daar bespaar ik dus flink op, en omdat je voor 70 euro moet kopen koop ik dus wat producten extra.
Dus de boodschappen komen op 70 euro per week.
Ik hoef in die week ook niets meer bij te halen in een andere winkel.
Waardoor ik dus ook die ene week geen boodschappen hoef te doen en ik een besparing heb van 70 euro in de maand.
Kleine man eet nog niet als een volwassen vent, dus onze stukjes vlees die halen we voor twee personen en daar delen we van.


Graag zou ik bio willen eten, maar dat vind ik helaas weer te duur.
Maar gelukkig is er ook nog een tussenweg.
Die goedkope plofkip laat ik dus wel liggen;-)

Plassen doen we ook nog gewoon op de wc, en we spoelen ook gewoon door.
We sparen het niet op om pas s avonds door te trekken.
Alleen drukken we wel op de besparingsknop.
Douchen doen we ook nog, maar alleen 5 minuten korter.

De een zal het met me eens zijn, de ander totaal niet,
Maar op deze manier trek ik mijn persoonlijke grens.
Want besparen is prima, maar het moet wel leuk blijven ;-)






4 opmerkingen:

  1. Wat fantastisch dat je al zoveel gespaard hebt!!! Dat motiveert natuurlijk enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je gaat goed zo, 850 euro is een mooi bedrag.

    Ik heb ook mijn grens met besparen en noppenfolie, nee dat zou ik ook niet voor mijn ramen willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi grappig dat je schrok van je eigen bij elkaar gespaarde bedrag. Wat loopt het dan ongemerkt snel op hè? Ik trek ook mijn grenzen hoor wat betreft bezuinigen. Ik wil ook geen noppenfolie voor de ramen in mijn huiskamer. Zie je de hele winter niks van buiten. :-( Dat wil ik niet. Eigenlijk doe ik het een beetje zoals jij nu doet. Met dit verschil dat ik wel zoveel mogelijk biologisch probeer te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Liever schrikken van 850 euro dan van een spin van een meter zoals hier gisteren.
    Met noppenfolie komt er ook weer erg weinig warmte binnen toch, of niet? Blergh moet er ook niet aan denken hoor. Tochtstrips onder de deuren, dat scheelt zelfs in ons heel goed geisoleerde nieuwbouwhuis echt veel, qua kou over de vloer. Misschien nog een tip voor je :)

    Maar super van je bespaarde bedrag!!

    BeantwoordenVerwijderen