zaterdag 17 augustus 2013

Besparen, bezuinigen, geld overhouden, en al die dingen

Sinds een week vakantie.
Lekker de wekker niet zetten en alles op een relaxter ritme doen.
Zo kwam het dat ik een ochtendje toen de rest nog op een oor lag, ik even ben gaan zitten met de rekeningen, een kladblok en een rekenmachine.

Grote man is nu 14, ik heb nu nog recht op alle toeslagen.
Als grote man 18 is, veranderd er een heleboel, wordt kind niet meer als kind maar als medebewoner gezien.
Dan kelderen de inkomsten een heel stuk naar beneden.
Er niet vanuit gaan dat grote man een grote baan met nog groter salaris heeft tegen die tijd.
Ook moet grote man tegen die tijd zelf een verzekering afsluiten en wordt het O.V voor hem flink duurder.
Dus ik zal NU moeten gaan sparen.
Ik heb nog 4 jaar de tijd om een buffertje op te bouwen.

En zo kwam het dat ik in die vroege ochtend alle inkomsten op een rijtje gezet heb.
Met daarnaast alle uitgaven.
Ook eens kritisch gekeken naar alles wat eruit ging.
Hebben we die dingen wel nodig?
En waar kunnen we op bezuinigen?

Ik betaal bijv. 35 euro in de maand voor mijn mobiel, die ik eigenlijk vrij weinig gebruik.
In januari loopt deze af, en heb besloten om tegen die tijd een goedkoop mobieltje aan te schaffen met een prepaid kaart. dat bespaart al ruim 25 euro.

Het resultaat beviel me enorm.
Als ik het allemaal zo vol kan houden kan ( wil en moet) ik 100 euro per maand gaan sparen.
Daarvan spaar ik in ieder geval 40 euro automatisch, de rest gooi ik eind van de maand op de spaar rekening.
Tel daar per jaar vakantie geld en 13 maand bij op.
Dan komen we best een heel eind dacht ik zo ;-)

Ook was ik blij verrast door het feit dan we de energie rekening naar beneden geschroefd hebben,
We zijn van 190 euro in de maand naar 155 euro gegaan.
Dat kan vast nog wel een stukje lager.
Helaas hebben we een oud en koud huurhuisje waar weinig op te besparen valt.
Maar met een paar nieuwe dikke gordijnen voor de ramen en de voordeur,
De kachel een graadje lager en wat warme plaids op de bank  moet het lukken.
Dat is dus het volgende project.
Maar nu eerst: een weekje op vakantie!
Flink genieten want ik ben nu immers toch rijk ;-)



1 opmerking: