vrijdag 6 december 2013

Nou snap ik hem niet meer...

Al een ruim jaar ben ik bezig met consuminderen, bezuinigen en nog meer van dit soort dingen.
Soms zit dat mee, soms ook weer tegen.
Maar wat wel heel lekker ging was het besparen op energie.
Ik zit bij G.reenchoiche en  doe daar wekelijks de standen doorgeven.

Stukje bij beetje zag ik alles naar beneden gaan en kon ik ook mijn lasten wat naar beneden brengen.
Zo ging ik van 190 naar de 135 en zag door middel van een grafiekje dat ik onder het gemiddelde zat.
Dat was een stimulans om zo door te gaan.

Tot ik begin van de avond weer inlogde op mijn dossier om wederom de standen door te geven.
En tot mijn verbazing zag ik dat zonder bericht naar mij toe de jaarstanden waren doorgegeven.
Nou ja toe maar...ik krijg 190 euro terug, das lekker toch.

Maar nog veel verbaasder was ik toen ik las dan mijn maand bedrag omhoog ging naar jawel: 190 euro???
Stroomverbruik was dit jaar 2400....dit schatten ze voor aankomend  jaar in op 3555?!
gasverbruik was dit jaar 1700 en die schatten ze voor aankomend jaar op 2500!?

Hier ontgaat mij de totale logica.
In kleine lettertjes staat er vervolgens ook nog :


Bij de oorspronkelijke berekening van uw maandtermijn is er uitgegaan van een te laag
verbruik. Om deze reden heeft G.reenchoice uw maandtermijn verhoogd.

Snapt u m nog??

Fijn weekend

5 opmerkingen:

  1. Vorige maand heb ik ook een nieuw termijnbedrag (2 maanden) laten berekenen. Voor de rest van het jaar (4 maanden) zou ik nog 2 keer 6 euro moeten betalen. Die 6 euro is niet het nieuwe termijnbedrag maar het oorspronkelijke termijnbedrag min een deel van hetgeen ze verwachten mij terug te betalen. Mijn tweemaandelijkse termijnbedrag is 85 euro. Ik verwacht zo'n 160 euro terug te krijgen dus dat ik nog 2 keer 6 euro moet betalen lijkt me aardig te kloppen. Natuurlijk wordt volgend jaar mijn nieuwe termijnbedrag niet 6 euro. Ze zullen het, net als het jaar ervoor, wel met maximaal 10 euro verlagen naar 75 euro. Ach, krijg ik aan het eind weer geld terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. das allemaal heel logisch hoor
    ander zou je ze nog gaan begrijpen
    en dat moet niet neem ik aan
    slaat nergens op ik zou ze bellen voor een ander maand bedrag
    suc6 ermee
    groetjes tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klopt wel want ze maken een schatting van je verbruik op basis van de laatste 3 - 4 jaar. Je bent nu net aan het bezuinigen en dus zien ze dit jaar als een uitschieter. Om te voorkomen dat je veel bij moet betalen zetten ze je dus weer hoog in. Over een paar jaar zal ook het automatisch berekende bedrag mee gaan zakken omdat je lagere verbruik blijvend is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons doen ze dit ook elk jaar, ze gaan er gewoon van uit dat je elk jaar meer gebruikt en willen niet dat jij (of zij) dan in de problemen komen. Wij kunnen bij onze leverancier echter gewoon het bedrag weer omlaag zetten naar wat wij willen. Als je zelf zeker weet dat je alles goed onder controle hebt dan kun je het bedrag toch weer naar beneden zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel geprobeerd om de maandbedragen naar beneden te zetten, maar die konden niet onder de 160 euro.
    Zie dat ze vanmiddag telefonisch bereikbaar zijn dus er maar een belletje aan wagen.
    Maar ik wordt zo simpel van het overal achteraan bellen.

    BeantwoordenVerwijderen